De Stijl van Troppo Bello

De Stijl van Troppo Bello

Mondriaan

Piet Mondriaan is een van de grootste moderne kunstenaars ooit. Als rasechte Hollander begon hij met het schilderen van groene landschappen vol koeien, sloten en boerderijen. Onder invloed van de Zeeuwse luchten en duinen zien we later felle kleuren en losse verfstreken. En na zijn kennismaking met de Parijse avant-garde begint hij met zijn kubistische kunst. Voor veel De Stijl kunstenaars was Piet Mondriaan het grote voorbeeld. Zijn zoektocht naar abstractie en primaire kleurgebruik inspireerde vele kunstenaars. Inspireert ook Troppo Bello.

Levensgenieter

Mondriaan was een levensgenieter die woonde in de wereldsteden Amsterdam, Parijs, Londen en New York. Overal waar hij kwam behoorde hij al snel tot de crème de la crème van de kunstwereld en omarmde hij de nieuwste uitvindingen en het leven. Zo was hij gek op jazz, en bezocht hij avond na avond de Parijse ‘Bar Americains’. Hij woonde zelfs een optreden met van de beroemde Josephine Baker bij. Hij volgde de laatste mode op de voet en gaf al zijn geld uit aan muziek, pakken, dansen en vrouwen. In Londen rekende hij Peggy Guggenheim en Naum Gabo tot zijn vrienden en eenmaal in New York danste hij de sterren van de hemel op zijn favoriete dans: de Boogie Woogie. Zijn levensenergie en ‘swing’ waren de ultieme vertaling van alles waar De Stijl voor stond: energiek, positief, het nieuwe omarmend en hemelbestormend.

De Stijl

Na de Eerste Wereldoorlog waart er een vernieuwingsdrang door Nederland. Kunstenaars keren zich af van de traditionele kunst, zoals de Amsterdamse School en de Haagse School. In 1917 richt kunstenaar, architect en criticus Theo van Doesburg het tijdschrift ‘De Stijl’ op, waarin kunstenaars, vormgevers en architecten hun vernieuwende ideeën over kunst kunnen publiceren. In een mum van tijd weet hij onder andere Gerrit Rietveld, Bart van der Leck en Vilmos Huszar aan het tijdschrift te verbinden. Ook Piet Mondriaan doet mee. Met zijn abstracte kunst, primaire kleuren en zwart-witte lijnenspel is hij het grote voorbeeld voor De Stijl. De kunstenaars, architecten en vormgevers geloven dat zij met innovatieve en abstracte kunst de samenleving kunnen moderniseren. De Stijl groeit uit tot een internationale beweging vergelijkbaar met het latere Bauhaus.

Invloed

De Stijl is daarmee van grote invloed op hoe de wereld om ons heen er uit ziet. Toen én nu. Het is namelijk bijna onvoorstelbaar dat deze stroming, 100 jaar geleden ontstaan, nog steeds zo modern aandoet. Door het zo kenmerkende primaire kleurgebruik, de abstracte vormentaal en horizontale en verticale lijnen ook in architectuur, interieur, meubels, mode en reclame te gebruiken, hoopt De Stijl zijn doel te bereiken: een betere en moderne samenleving. Beroemde voorbeelden zijn Gerrit Rietvelds rood-blauwe stoel. De Bruynzeelkeukens van Piet Zwart. Jan Wils’ woonwijk Papaverhof en Jan Duikers Nirwanaflat in Den Haag. Het ultieme doel was als alle kunstdisciplines in elkaar zouden versmelten tot een totaalkunstwerk. De Stijl duikt nog altijd een stempel op het moderne straatbeeld en de beeldcultuur. Tot op de dag van vandaag inspireert De Stijl kunstenaars, architecten en designers, alsook reclamemakers en popartiesten. In vorm en idee is De Stijl bovendien verankerd in het DNA van het wereldberoemde Dutch Design.

En zoals gezegd laat Troppo Bello zich inspireren door de wereld om ons heen. Door mensen, kunst, cultuur, natuur en alles wat onze samenleving levendig en interessant maakt.

Kijk naar onze wanddecoraties geïnspireerd door 100 jaar De Stijl. Geïnspireerd. Niet gekopieerd. Iets wat uniek is kan niet worden nagemaakt. De art van Troppo Bello is uniek en persoonlijk. Maar wel bereikbaar.

Bel of mail maar eens voor overleg, we hebben heel veel ideeën en kunnen die nog uitvoeren ook.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Instagram Social Icon